Adresse:
Ragbakken 28, 4042 Hafrsfjord
Gå til innholdet

Spillanmeldelse: Dark souls

Spillinformasjon:
Tittel: Dark Souls
Utvikler: FromSoftware
Utgiver: Namco Bandai Games
Plattformer: PlayStation 3, Xbox 360, PC
Utgivelsesdato: 22. september 2011 (Japan), 4. oktober 2011 (Nord-Amerika), 7. oktober 2011 (Europa)

Introduksjon:
Dark Souls er et action-rollespill utviklet av FromSoftware og utgitt av Namco Bandai Games. Som en åndelig etterfølger til Demon’s Souls, plasserer Dark Souls spilleren i en dyster, utfordrende og intrikat verden som krever presisjon, tålmodighet og utholdenhet. Spillet ble raskt kjent for sin nådeløse vanskelighetsgrad og dybde, og har siden fått en nesten legendarisk status blant spillere for sin evne til å belønne dedikasjon og ferdigheter.

Grafikk og Design (5/6):
Grafikken i Dark Souls er mørk, gotisk og stemningsfull. Verdenen i spillet, kjent som Lordran, er designet med en enestående oppmerksomhet på detaljer, fra de forfalne slott og katakomber til de vakre, men truende skogsområdene. Hver sone i spillet har sin egen unike estetikk, noe som bidrar til en følelse av utforskning og nysgjerrighet. Selv om spillet ble utgitt i 2011, og dermed har grafikk som i dag kan virke datert, spesielt på originale plattformer, er den kunstneriske stilen tidløs. Den atmosfæriske belysningen og det dystre fargevalget bidrar til en følelse av konstant fare og isolasjon. Animasjonene er flytende, spesielt i kamper, selv om det kan være noen tekniske problemer, som fall i bildefrekvens, som påvirker opplevelsen negativt.

Gameplay (6/6):
Gameplayet i Dark Souls er hvor spillet virkelig skinner. Spillet er bygget rundt utfordrende kamper, med et kampsystem som er både dypt og tilfredsstillende. Spillerne må lære seg fiendens mønstre, timingen på angrep, og hvordan man forsvarer seg med skjold eller unnamanøvrer. Ethvert feiltrinn kan føre til døden, noe som gjør at progresjon føles som en ekte prestasjon. Utforskning er også en essensiell del av Dark Souls, med en åpen verden designet med en labyrintisk struktur der snarveier og skjulte områder stadig oppdages. Kontrollpunktene, kjent som "bonfires", er spredt sparsommelig rundt i verdenen, og fungerer både som steder for helbredelse og fornyelse, samt som viktige taktiske posisjoner. Spillet er kjent for sin brutale vanskelighetsgrad, men det er også det som gjør det så givende. Hvert nederlag lærer deg noe nytt, og hver seier føles som en stor triumf.

Historie og Karakterer (5/6):
Historien i Dark Souls er dyp og mystisk, men den er også fragmentarisk og krever innsats for å avdekke. Spillet forteller sin historie gjennom kryptiske dialoger, beskrivelsene av gjenstander, og miljødesign, snarere enn gjennom direkte narrasjon. Dette gir en følelse av utforskning ikke bare i spillets verden, men også i hvordan historien blir forstått. Karakterene du møter på reisen, fra den kryptiske Solaire of Astora til den melankolske Knight Artorias, er minneverdige og bidrar til spillets dystre atmosfære. Spillerens egen karakter, kjent som den Udødelige, er mer av en blank tavle, som lar spillerne projisere sine egne oppfatninger og følelser på spillets hendelser. Denne tilnærmingen til historiefortelling er både en styrke og en svakhet; noen spillere vil elske den subtile, nesten gåtefulle narrativet, mens andre kan finne det frustrerende å ikke få alle svarene servert.

Lyd og Musikk (6/6):
Lydsporet i Dark Souls, komponert av Motoi Sakuraba, er stemningsfullt og forsterker den tunge atmosfæren i spillet. Musikken er stort sett fraværende under utforskning, noe som gir en følelse av isolasjon, men når den først setter inn – spesielt under bosskamper – er den grandios og episk, og hever spenningen til nye høyder. Lydeffektene er også mesterlig utført, fra den knusende lyden av en gigantisk demon som tramper mot deg, til de subtile lydene av vinden i et forlatt slott. Stemmeskuespillet er også solid, med hver karakter som bidrar til å bygge opp spillets mystiske og tungsindige tone.

Nye Funksjoner og Tillegg (4/6):
Dark Souls har en online-funksjon som lar spillere samhandle på unike måter. Du kan etterlate meldinger til andre spillere, invadere deres verden for å kjempe mot dem, eller samarbeide for å bekjempe fiender. Dette asymmetriske multiplayer-elementet er en viktig del av spillets opplevelse, selv om det kan være frustrerende for noen, spesielt når de blir invadert på ubeleilige tidspunkt. Den remastrede versjonen av spillet, utgitt i 2018, introduserte forbedret grafikk, bedre ytelse, og noen små justeringer som forbedret den generelle spillopplevelsen. Likevel er det lite nytt i form av gameplay, og noen av de tekniske problemene fra den originale versjonen ble ikke fullstendig adressert.

Konklusjon:
Dark Souls er et spill som har definert en sjanger og satt en ny standard for utfordrende, men rettferdig gameplay. Med sin dystre atmosfære, komplekse verden, og dype kampsystem, tilbyr spillet en opplevelse som krever tålmodighet, dyktighet, og vilje til å lære av sine feil. Historien og karakterene er både mystiske og fascinerende, og lar spillerne tolke og utforske på egenhånd. Det er et spill som belønner dedikasjon og utholdenhet, og selv om det kan være brutalt, er det også utrolig givende.

Terningkast 6:
Dark Souls er et mesterverk som utfordrer spillere på en måte som få andre spill gjør. Det er en tittel som ingen fans av action-rollespill bør gå glipp av, og det har med rette oppnådd en ikonisk status innen spillverdenen.

Adresse
Ragbakken 28, 4042 Hafrsfjord
Telefon
99228249
E-postadresse
levelup.spill@gmail.com
Foretaksregisteret
933172066
Theme primary color
Logo background color
Shop open for business