Adresse:
Ragbakken 28, 4042 Hafrsfjord
Gå til innholdet

Spillanmeldelse: The elder scrolls IV: Oblivion

Spillinformasjon:
Tittel: The Elder Scrolls IV: Oblivion
Utvikler: Bethesda Game Studios
Utgiver: Bethesda Softworks, 2K Games
Plattformer: PC, Xbox 360, PlayStation 3
Utgivelsesdato: 20. mars 2006 (Nord-Amerika), 24. mars 2006 (Europa)

Introduksjon:
The Elder Scrolls IV: Oblivion er et action-rollespill utviklet av Bethesda Game Studios og utgitt av Bethesda Softworks og 2K Games. Som den fjerde utgivelsen i den populære Elder Scrolls-serien, transporterer Oblivion spillerne til den åpne verdenen Cyrodiil, hvor de må redde riket fra de demoniske kreftene som truer med å ødelegge det. Med sin rike lore, åpne verden, og omfattende frihet til å utforske og tilpasse opplevelsen, ble Oblivion umiddelbart anerkjent som en milepæl innen rollespillsjangeren.

Grafikk og Design (5/6):
Ved utgivelsen var grafikken i Oblivion banebrytende. Spillet introduserte en enorm, åpen verden med en detaljgrad og skala som få andre spill på den tiden kunne matche. Fra de frodige skogene til de snødekte fjellene og livlige byene, er Cyrodiil et visuelt imponerende rike. Karaktermodellene og animasjonene er imidlertid litt stive og har ikke eldet like godt, spesielt sammenlignet med senere utgivelser. Detaljene i miljødesignet, som varierte landskap og intrikate dungeons, gjør utforskning til en glede. Selv om noen områder føles repeterende, spesielt Oblivion-gatene, hvor du tilbringer en betydelig del av spillet, forblir den overordnede estetiske opplevelsen sterkt positiv.

Gameplay (6/6):
Gameplayet i Oblivion er dypt og variert, og gir spilleren en enorm frihet til å tilpasse sin spillestil. Du kan velge blant en rekke raser og klasser, og har muligheten til å tilpasse ferdighetene dine etter eget ønske. Spillet tilbyr en omfattende hovedhistorie, men det er sideoppdragene og fraksjonene, som Thieves Guild, Dark Brotherhood, og Mages Guild, som virkelig skinner. Hvert av disse fraksjonene tilbyr sine egne rike historier og unike utfordringer. Kamper kan være intense, spesielt i de tidligere stadiene av spillet, hvor nivåskalering holder fiender på samme styrkenivå som spilleren. Dette gjør at spillet føles utfordrende gjennom hele opplevelsen. Magisystemet og ferdighetene gir en dyp tilpasningsmulighet, som gjør at du kan eksperimentere med forskjellige spillestiler. Utforskning er en essensiell del av opplevelsen, med et hav av dungeons, byer og skjulte skatter å oppdage.

Historie og Karakterer (5/6):
Historien i Oblivion er en episk fortelling om en helts reise for å stoppe en demonisk invasjon ledet av daedrinske prins Mehrunes Dagon. Mens hovedhistorien har sine storslåtte øyeblikk, spesielt når det kommer til å lukke Oblivion-portene og kroningen av den neste keiseren, kan den føles noe generisk sammenlignet med de mer unike og minneverdige sidehistoriene. Det er imidlertid sidekarakterene og de forskjellige fraksjonene som virkelig gir liv til spillet. Fraksjonshistoriene er spesielt godt skrevet, med Dark Brotherhoods mørke og moralsk utfordrende oppdrag som et høydepunkt. Karakterer som Lucien Lachance og Martin Septim står ut som spesielt minneverdige, og bidrar til en verden fylt med personligheter som både underholder og engasjerer.

Lyd og Musikk (6/6):
Musikken i Oblivion, komponert av Jeremy Soule, er en av spillets sterkeste sider. Soundtracket setter den perfekte tonen for spillet, med alt fra majestetiske hovedtemaer til mer lavmælte og atmosfæriske stykker som følger deg gjennom Cyrodiil. Musikken forsterker opplevelsen av utforskning, kamp og de mer intime øyeblikkene i spillet. Lydeffektene er også godt utført, med tilfredsstillende lyder for kamp, magi, og den generelle verdenen rundt deg. Stemmeskuespillet er solid, selv om det lider noe av begrensede stemmeskuespillere som dekker flere roller, noe som kan gi en følelse av repetisjon. Likevel klarer spillet å skape en innlevende lydopplevelse som trekker deg dypere inn i spillets verden.

Nye Funksjoner og Tillegg (5/6):
Oblivion introduserte flere nye elementer til Elder Scrolls-serien, som et dynamisk samtalesystem, hestefunksjoner, og et forbedret AI-system kalt Radiant AI, som gir NPC-er mer komplekse og realistiske daglige rutiner. Disse funksjonene bidrar til å gjøre verdenen mer levende og interaktiv. Nivåskaleringen av fiender, som var en nyhet, har vært omdiskutert, da det både holder spillet utfordrende, men også kan føles kunstig ved at fiender alltid matcher spillerens nivå. Spillet fikk også to store utvidelser, Shivering Isles og Knights of the Nine, som begge tilfører nye oppdrag, områder og mekanikker, noe som ytterligere utvider spillets allerede imponerende innhold.

Konklusjon:
The Elder Scrolls IV: Oblivion er et banebrytende spill som satte en ny standard for åpne rollespill. Med sin enorme verden, dype tilpasningsmuligheter, og en mengde innhold som holder spillere engasjert i timevis, er det lett å se hvorfor Oblivion ble en klassiker. Selv om det har noen tekniske begrensninger og et par mindre svakheter, er det fortsatt en uforglemmelig opplevelse for både nye og erfarne spillere.

Terningkast 6:
Oblivion er et mesterverk innen rollespillsjangeren, som tilbyr en dypt engasjerende verden, uendelige muligheter for utforskning, og en historie som fanger spillerens interesse. Dette er et spill som står sterkt selv over et tiår etter utgivelsen, og er et must-play for alle som elsker åpne verdener og rollespill.

Adresse
Ragbakken 28, 4042 Hafrsfjord
Telefon
99228249
E-postadresse
levelup.spill@gmail.com
Foretaksregisteret
933172066
Theme primary color
Logo background color
Shop open for business