Den utrolige historien bak Super Mario Bros. 2 – En vestlig kuriositet

Den utrolige historien bak Super Mario Bros. 2 – En vestlig kuriositet

Super Mario Bros. 2 er et av de mest fascinerende spillene i Nintendos historie. Det skiller seg dramatisk fra både forgjengeren og etterfølgerne i Super Mario-serien. Men visste du at den versjonen av Super Mario Bros. 2 som vi kjenner i Vesten egentlig ikke var ment som et Mario-spill i det hele tatt? Historien bak dette spillet er en av de mest bemerkelsesverdige i spillhistorien og viser hvordan kulturforskjeller og markedsstrategier kan påvirke spillutvikling.


Hvorfor Super Mario Bros. 2 ble annerledes i Vesten

I Japan ble Super Mario Bros. 2 lansert som en direkte oppfølger til det første spillet, men med en langt høyere vanskelighetsgrad. Dette spillet, kjent som Super Mario Bros.: The Lost Levels i Vesten, beholdt den samme grafikken og grunnleggende spillmekanikken som originalen, men var ekstremt utfordrende. Nintendo of America mente at spillet var for vanskelig og fryktet at det ville skremme vekk det amerikanske markedet. Dermed trengte de et annet spill for den vestlige utgaven av Super Mario Bros. 2.

Løsningen? De tok et helt annet spill, Yume Kōjō: Doki Doki Panic, og gjorde det om til et Mario-spill.

 

Fra Doki Doki Panic til Super Mario Bros. 2

Yume Kōjō: Doki Doki Panic var et plattformspill utviklet av Nintendo for å promotere en japansk messe kalt "Dream Factory". Spillet hadde allerede flere elementer som passet inn i Mario-serien: vertikal scrolling, forskjellige spillbare figurer med unike evner og muligheten til å plukke opp og kaste gjenstander.

Nintendo gjorde noen enkle, men viktige endringer for å tilpasse spillet til Mario-universet. De erstattet de originale karakterene med Mario, Luigi, Peach og Toad, justerte enkelte animasjoner og oppdaterte noen av fiendene. Plutselig hadde Nintendo et nytt Super Mario-spill som var unikt for det vestlige markedet.

 

Hva gjorde Super Mario Bros. 2 annerledes?

Sammenlignet med originalen hadde Super Mario Bros. 2 drastisk forskjellige mekanikker:

  • Ingen Goombas eller Koopa Troopas – I stedet ble vi introdusert for Shy Guys, Bob-ombs og Birdo, fiender som senere ble en del av Mario-universet.

  • Ingen hopping på fiender for å beseire dem – I stedet måtte spilleren plukke opp og kaste fiender eller gjenstander.

  • Fire spillbare figurer med unike evner – Luigi kunne hoppe høyere, Peach kunne sveve, Toad var raskere, og Mario var den mest balanserte.

  • En ny setting – Handlingen foregår i drømmelandet Subcon, ikke Mushroom Kingdom.

Disse elementene gjorde at Super Mario Bros. 2 føltes som en helt ny opplevelse, noe som på godt og vondt skilte det ut fra resten av serien.

 

Mottakelse og arv

Til tross for sin uvanlige opprinnelse ble Super Mario Bros. 2 en suksess. Det solgte over 7 millioner eksemplarer og ble en av de mest populære NES-titlene. Spillet introduserte også en rekke figurer og konsepter som har blitt en del av Mario-serien, inkludert Shy Guys, Snifits og Birdo.

I ettertid valgte Nintendo å inkludere både den japanske og den vestlige versjonen av Super Mario Bros. 2 i samlinger som Super Mario All-Stars på SNES. Dette gjorde at spillerne fikk oppleve begge versjonene og forstå den unike historien bak spillet.

 

Konklusjon

Super Mario Bros. 2 er en av de mest unike spillene i Mario-serien, og dets historie er et perfekt eksempel på hvordan spill kan tilpasses for forskjellige markeder. Det viser også hvordan Nintendo alltid har vært villig til å eksperimentere med sine franchiser for å nå ut til et bredere publikum. Så neste gang du plukker opp Super Mario Bros. 2, husk at du egentlig spiller en modifisert versjon av et helt annet spill – og at det hele startet med en frykt for at amerikanske spillere ikke ville takle den brutale vanskelighetsgraden til The Lost Levels!

Har du gode minner fra Super Mario Bros. 2? Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet!

Tilbake til bloggen

Legg igjen en kommentar